Kaart waarop is aangeduid de Hollandsche Waterlinie


Home | Kaarten | Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland | Kaart waarop is aangeduid de Hollandsche Waterlinie
Kaart waarop is aangeduid de Hollandsche Waterlinie
Datering: 1852
Bron: Nationaal Archief

EEN AFDRUK VAN DEZE KAART BESTELLEN? KLIK HIER

Op deze schitterende kaart is niet alleen de Hollandse Waterlinie aangegeven, maar ook het grootste deel van de Noord-Brabantse Waterlinie. Laatstgenoemde liep van Bergen op Zoom tot Grave, ten zuidwesten van Nijmegen.
Wat de kaart extra interessant maakt, zijn de rondom getekende detailkaartjes van verschillende vestingwerken die deel uitmaakten...

EEN AFDRUK VAN DEZE KAART BESTELLEN? KLIK HIER

Op deze schitterende kaart is niet alleen de Hollandse Waterlinie aangegeven, maar ook het grootste deel van de Noord-Brabantse Waterlinie. Laatstgenoemde liep van Bergen op Zoom tot Grave, ten zuidwesten van Nijmegen.
Wat de kaart extra interessant maakt, zijn de rondom getekende detailkaartjes van verschillende vestingwerken die deel uitmaakten van beide linies.  
 
De Hollandse Waterlinie op de kaart wordt tegenwoordig aangeduid als Nieuwe Hollandse Waterlinie. De aanleg van deze verdedigingslinie tussen Muiden en de Biesbosch startte in 1815 en duurde tot 1940. De nieuwe linie diende ter vervanging van de Oude Hollandse Waterlinie, die stamde uit de zeventiende eeuw en meer naar het westen lag.   
 
De 85 kilometer lange Nieuwe Hollandse Waterlinie bestaat uit ruim vijftig forten en zes vestingsteden en wordt verbonden door ruim duizend militaire en waterbouwkundige objecten, waaronder 95 sluizen. De onder water te zetten stukken land waren drie tot vijf kilometer breed.
 
Het complex is het grootste en duurste infrastructurele project in Nederland ooit. Omgerekend naar nu kostte het 50 miljard euro. Ter vergelijking: de Deltawerken kostten 20 miljard en de Betuwelijn 12 miljard euro.
 
De Nieuwe Hollandse Waterlinie is drie keer gemobiliseerd: tijdens de Frans-Duitse oorlog in 1870,  tijdens de Eerste Wereldoorlog en aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog (1939/1940). Na onenigheid in de hoogste militaire kringen koos men in maart 1940 op het allerlaatst voor de Grebbelinie als belangrijkste defensielinie.
 
Opmerkelijk is dat de linie voor het laatst daadwerkelijk ingezet is door de Duitse bezetter. In 1944/1945 zetten zij delen van de linie onder water, als verdediging tegen de oprukkende geallieerden.
 
In 1951 werd de Nieuwe Hollandse Waterlinie officieus opgeheven. Tegenwoordig vormt het geheel een Nationaal Landschap, is het het grootste rijksmonument van Nederland en staat het op de voorlopige lijst van Unesco werelderfgoederen.
 
Voor meer informatie over de Nieuwe Hollandse Waterlinie: klik hier.
Voor meer informatie over verdedigingswerken in Nederland: klik  hier
 
 



Meehelpen om onze content ook in de toekomst gratis beschikbaar te houden? Doneer dan nu via deze knop!

 

 
Lees meer