Caarte der te makene Schielandse Hogenboesem


Home | Kaarten | Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland | Caarte der te makene Schielandse Hogenboesem
Caarte der te makene Schielandse Hogenboesem
Datering: 1766
Bron: Nationaal Archief

EEN AFDRUK BESTELLEN VAN DEZE KAART? KLIK HIER

Deze kaart werd in 1766 gemaakt door Dirk Smits, ‘fabrijk’ (opzichter) en landmeter van het Hoogheemraadschap Schieland. Op de kaart is de aan te leggen Schielandse Hogenboesem ingetekend, ‘met verscheyde gedeeltens der omleggende polders, haven en vaarten der stadt Rotterdam, en een gedeelte der rotte’.
De Schielandse Hogenboesem...

EEN AFDRUK BESTELLEN VAN DEZE KAART? KLIK HIER

Deze kaart werd in 1766 gemaakt door Dirk Smits, ‘fabrijk’ (opzichter) en landmeter van het Hoogheemraadschap Schieland. Op de kaart is de aan te leggen Schielandse Hogenboesem ingetekend, ‘met verscheyde gedeeltens der omleggende polders, haven en vaarten der stadt Rotterdam, en een gedeelte der rotte’.
De Schielandse Hogenboesem (tegenwoordig De Boezem) is een afwateringskanaal tussen de Rotte en de Nieuwe Maas. De aanleg was nodig vanwege het toenemende aantal droogmakerijen ten noorden van Rotterdam. Het water uit die polders werd geloosd op de Rotte. Binnen de bebouwde kom van Rotterdam, waar de Rotte smal en bochtig was, zorgde dat regelmatig voor wateroverlast.   
 
Een eenvoudige verbinding tussen de Rotte en de Nieuwe Maas, met daar een sluis, was dstijds blijkbaar niet toereikend voor een goede regulering van het water. Smits tekende een aftakking van de Rotte die uit twee delen bestond: een lage boezem op het peil van de Rotte, en een hoge boezem die via een sluis op de Maas loosde. Tussen de lage en de hoge boezem zouden maar liefst elf molens het water oppompen van het Rotteniveau naar het Maasniveau.
 
Een interressant detail is het gedeelte waar de hoge en de lage boezem bijelkaar komen. Oorspronkelijk was dat net andersom getekend en liep de brede hoge boezem tussen de twee smalle ‘poten’ van de lage boezem. De wijziging werd op de kaart doorgevoerd door er simpelweg een nieuw stukje overheen te plakken.  
Blijkbaar was de nieuwe variant het óók nog niet helemaal. Uiteindelijk koos men voor een eenvoudiger oplossing waarbij de hoge en de lage boezem gewoon naastelkaar lagen, met daartussen acht molens.
 
Op 14 januari 1769 verleenden de Staten van Holland en West Friesland octrooi voor het project. Het duurde daarna nog ruim drie jaar voordat het werk werd aanbesteed. In 1854 werd nog een reserveboezem aangelegd als bergingbekken bij overvloedige regenval.
Het werk van de molens werd in 1899 overgenomen door een nieuw gebouwd stoomgemaal aan de Admiraliteitskade. Ook de reserveboezem werd overbodig en delen van de lage en de hoge boezem konden worden gedempt. De huidige Boezem loopt vanaf de Rotte zonder onderbrekingen naar het Schilthuisgemaal aan het Oostplein. Dat nam in 1977 de functie van het stoomgemaal over.

Bron: Wikipedia
 
 



Meehelpen om onze content ook in de toekomst gratis beschikbaar te houden? Doneer dan nu via deze knop!

 

 
Lees meer